SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’S SALAT

<< 303 >>

DEVAM: 90. İmam'ın Sütresi, Cemaat'in Sütresi Demektir

 

حدثنا أبو الوليد قال: حدثنا شعبة، عن عون بن أبي جحيفة قال: سمعت أبي أن النبي صلى الله عليه وسلم صلى بهم بالبطحاء وبين يديه عنزة، الظهر ركعتين، والعصر ركعتين، يمر بين يديه المرأة والحمار.

 

[-495-] Avn İbn Ebî Cuhayfe, babasından Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in önüne bir mızrak koyarak Bathâ'da kendilerine öğle ve ikindi namazını ikişer rekat olarak kıldırdığını, bu esnada önünden kadın ve merkebin geçtiğini dinle­diğini nakletmiştir.

 

 

AÇIKLAMA:     (Bathâ'da kendilerine öğle ve ikindi namazını kıldırdığını): Bathâ ile Mek­ke'deki meşhur Bathâ kasdedilmiştir. Burası Mekke dışında bir yerin adıdır. Bu­raya Abtah da denir. Adem'in, Şu'be ve Avn kanalıyla yaptığı rivayette bunlara İlaveten namazların öğlenin en sıcak vaktinde kılındığı belirtilmiştir. İmam Nevevî'nin de işaret ettiği gibi bundan, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in öğle ve ikindi namazlarını, öğle vaktinde cem ederek kıldırdığı anlaşılır. Ancak" (ikindiyi iki rekat kıldırdı) ifadesini, vakti girdikten sonra ikindi namazını iki rekat olarak k!ldırdı şeklinde anlamak da mümkündür.

 

(önünden kadın ve merkebin geçtiğini): Yani kıble ile dikili mızrak arasın­dan kadın ve merkep geçerdi.

 

Hadisten Çıkan Sonuçlar

 

1- Salih kulların dokunduğu şeylerden bereket ummak

2- Namaz kılanın, önünden birinin geçmesinden endişe ettiğinde sütre kul­lanmalıdır

3- Sütrenin bir mızrak kalınlığında olması yeterlidir.

4- Yolculuk esnasında namazları cem etmek, normal vaktinde kılmaktan daha evladır. Çünkü bu rivayet, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bu şekilde yapmayı sürdürdüğü hissini uyandırmaktadır.

 

5- Namazları kısaltmak, ikamet edilen şehirden ayrılınca başlar.

6- Sahabe Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'e  karşı son derece saygılı dav­ranmıştır.

7- Paçaları katlamak, özellikle de yolculuk esnasında müstehaptır.

8- Mızrak vs. taşımak müstehaptır.

9- Yolculuk sırasında da, ezan okunması din tarafından öngörülmüştür. Ni­tekim bu konuya "Ezan" bahsinde döneceğiz.

10- Fitne korkusu yoksa erkeğin baldırına bakmak caizdir. Bu konuda icmâ’ vardır.

11-  Kırmızı elbise giymek caizdir.